احترام لباس هايتان را نگه داريد!
نوشته شده توسط : مجید

ظاهر هر فرد، نشان دهنده بخشی از شخصیت و روحیات اوست که البته این جنبه ظاهری شخصیت، هم به خصوصیات رفتاری و اخلاقی مربوط است و هم آراستگی ظاهری. این آراستگی ظاهری لزوما به معنای پوشیدن لباس مارک دار و گران قیمت نیست بلکه تمیز و آراسته بودن و هماهنگی در رنگ و ترکیب لباس‌ها، برای اینکه تصویر خوبی از شما برای خودتان و دیگران باقی بماند و تاثیرات روانی بسیار خوبی در هر دو طرف بگذارد، کافی است.

برای اینکه همیشه لباس‌های نو و تمیز داشه باشید، لازم نیست که مرتب در حال خرید باشید و هرچه در می آورید خرج رخت و لباس و ظاهرتان کنید! اگر در نگهداری لباسها کمی دقت کنید، می توانید این آراستگی را بدون صرف هزینه خیلی زیاد حفظ کنید چون همین لباس ها سال ها یار شما خواهند بود.

 

روش های محافظت از لباس

 با لباس هایتان مانند جل کهنه برخورد نکنید!

بعضی ها که قبول هم ندارند شلخته هستند، عادت دارند هر لباسی را که از تنشان در می آورند، «گوله و مچاله» می کنند و در گوشه ای می اندازند. فرقی هم برایشان نمی کند که این لباس، لباس گرانقیمت مجلسی باشد یا یک تیشرت ساده. اگر هم خیلی به لباسشان احترام بگذارند، آن را روی صندلی یا بالای در آویزان می کنند! در صورتی که اگر بعد از پوشیدن لباس آن را بررسی کنید تا لکه و کثیفی نداشته باشد و دوباره سر جایش بگذارید، مطمئن باشید که این لباس سال ها یار وفادار شما خواهد بود مگر اینکه دلتان را بزند یا از مد بیفتد.

 

علاج واقعه قبل از وقوع

در اینجا یک نکته کلیدی وجود دارد که می گوید «احتیاط کن، التماس نکن». اگر کمی حواستان به لباستان و اینکه کجا می نشینید و چطور راه می روید  باشد، نه نیاز است که بعد از هر بار پوشیدن آن را بشویید و نه به این زودی ها خراب می شود.

 

استفاده از کاور

یکی از نکات بسیار مهم برای خوب نگه داشتن لباسها در کمد این است که حتما روی آنها را کاور بکشید تا هم گرد و خاک محیط روی آن ننشیند و هم اینکه در اثر تماس با بقیه لباس‌ها آسیبی به بافت پارچه وارد نشود. ویژگی دیگر کاور این است که فضایی یک شکل و مرتب در داخل کمد شما ایجاد می شود.

 

هر رخت آویز برای یک لباس

تا حد امکان سعی کنید به هر رخت آویز یک یا حداکثر دو لباس آویزان کنید. حتما شاهد صحنه هایی بوده اید که رخت آویز از شدت بار لباس کج و کوله شده یا در نهایت طاقت نیاورده و کمرش زیر این بار خم شده است. آویزان کردن چند لباس به یک رخت آویز باعث می شود لباس‌ها از فرم بیفتند.

 

احترام لباس هايتان را نگه داريد!

 

رعایت تناسب لباس با مکان!

حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که با کفش پاشنه بلند کوه می روند یا با یک مانتوی مجلسی به پیک نیک و …! به قول شاعر «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد». حتما لباس کار و مهمانی و تفریح و مسافرت و… را از هم جدا کنید تا هم سلیقه و نظم و انضباط شما مشخص شود و هم اینکه در هر محیطی کاملا آزادی عمل داشته باشید و مثلا در پیک نیک مدام نخواهید مواظب لباستان باشید تا کثیف و پاره نشود.

 

بقچه

لباسهایی را که مربوط به فصل گذشته است، حتما در بقچه های جداگانه بگذارید تا هم زیر دست و پا نباشند و هم کثیف نشوند. البته سعی کنید بقچه اضافه در نظر بگیرید تا مجبور نشوید لباس‌ها را روی هم بفشارید! درمورد لباس های پشمی و بافتنی هم حتما از نفتالین یا مواد ضدبید استفاده کنید تا از گزند حشرات موذی در امان بمانند.

بعد از پایان هر فصل لباس های رخت آویزها را جدا کنید و در قسمت های عقبی کمد که خیلی دم دست نیستند، بگذارید.

 

لباس انبار نکنید!

با توجه به اینکه مد از همه ما سریع تر و جلوتر حرکت می کند و هر روز یک مدل و رنگ جدید به بازار می آید، سعی کنید به اندازه مصرفتان خرید کنید و لباس اضافه انبار نکنید. چون بعد از مدتی این لباسها از مد می افتند و مجبورید لباس را همانطور نپوشیده به دیگران ببخشید یا اینکه به فکر حراج کردن آنها بیفتید!

 

از بین بردن پرز لباس

 برای از بین بردن پرز یا «گلوله گلوله» های روی لباس به خصوص لباس های زمستانی از غلتک های چسبی که این روزها در خیلی از  فروشگاه ها موجود هستند یا تیغ ریش تراش، استفاده کنید.

 

لباس ها را هوا دهید!

هر چند وقت یک بار لباس هایی را که زیاد نمی پوشید، جابه جا کنید تا هوایی بخورند و هم بوی خاک نگیرند و هم اینکه اگر به صورت تا شده یا در کمد تحت فشار بقیه لباس ها هستند، چروک نشوند.

 

نحوه شست وشو

 -به لطف ماشین‌های رختشویی دیجیتال، فقط کافی است شما زحمت دسته بندی لباس‌ها (رنگی، پشمی، نخی …) را تقبل کنید و بعد از فشردن دکمه مربوطه، ماشین بقیه کارها را انجام می دهد. حتما دقت کنید که نوع لباس ها و ترکیب رنگی و سفید بودن آنها را در نظر بگیرید تا مجبور نباشید بعد از تمام شدن کار ماشین، همه لباسها را دور بریزید.

-بهتر است بعضی از لباس ها مثل لباسهای ساتن و ابریشم، پالتو، لباسهای مجلسی و … را به خشک شویی ببرید.

-شلوار جین را موقع شستن پشت و رو کنید.

-اگر لباسها را بلافاصله بعد از شستن ولو کنید و خوب هم بتکانید در بسیاری مواقع نیازی به اتو کردن ندارید. اگر هم از مایع های نرم کننده استفاده کنید، کار شما چند برابر راحت می شود.

– لباسهای سفید را می توانید بعد از شست وشوی معمولی با سفیدکننده هایی مثل وایتکس بشویید تا کاملا سفید شوند. البته حتما جلوی آفتاب پهن کنید تا اثری از وایتکس بر آنها باقی نماند.

– نوشته های برچسب لباس‌ها را با دقت بخوانید تا با نحوه شستن آنها آشنا شوید.

– لباسهایی را که احتمال می دهید آب بروند یا رنگ دهند، حتما اولین بار با دست بشویید.

– حتما جیب لباس ها را قبل از شستن نگاه کنید. به خصوص دستمال کاغذی که دمار از روزگار ماشین و بقیه لباس ها در می آورد!

– بیش از اندازه ماشین را با لباس پر نکنید چون هم به ماشین فشار می آید و هم به لباس ها.

– موقع شستن لباس با دست، پودر را مستقیم روی لباستان نریزید تا هم بافت آنها از بین نرود و هم بهتر تمیز شود.

 

نحوه نگهداری از لباس های پشمی

– برای از بین بردن چین و چروک لباسهای پشمی بهترین راه این است که اتوی بخار را در فاصله ای مناسب با لباستان نگه دارید تا این بخار چروک لباس را باز کند. اگر چروک لباس زیاد است و به حرارت مستقیم اتو نیاز دارد، حتما یک پارچه مرطوب و ترجیحا کتان را روی لباستان پهن و بعد اتو کنید.

– لباس های پشمی را چه بعد از شستن و چه زمانی که می خواهید در کمد نگه دارید، آویزان نکنید چون اصطلاحا از شِکل می افتند. بعد از شستن، بهترین حالت این است که آنها را در یک سبد بگذارید تا خشک شوند. برای نگهداری در کمد هم می توانید آنها را در بقچه بگذارید. تا حد ممکن سعی کنید آنها را تا و مچاله نکنید.

– محل نگهداری لباس های پشمی گرم نباشد تا با حمله حشرات موذی روبه رو نشوید. اگر هم از نفتالین استفاده کردید، حتما لباسها را قبل از استفاده جلوی نور آفتاب بگذارید و اگر بوی آن نرفت، آن را بشویید.

– برای شستشن لباسهاي پشمي ظریف از ماشين لباسشويي و آب گرم استفاده نکنید. البته برای لباس‌های پشمی ضخیم هم آب گرم مجاز نیست.

 

لباس هاي چرمي

– برای تمیزکردن لباس های چرمی، محلولی از آب و شامپو بچه درست کنید و با یک اسفنج یا پارچه سطح چرم را تمیز کنید. بعد هم آنها را با یک پارچه دیگر خوب خشک کنید. به هیچ وجه آنها را داخل ماشین لباسشویی نیندازید.

– عطر و اسپری را مستقیم روی چرم و جیر نزنید.

– چرم را در معرض رطوبت قرار ندهید چون کپک می زند.

 

اتو کردن

– برای اتو کردن همیشه یا لباس را پشت و رو کنید یا پارچه ای روی آن بیندازید تا از برق افتادن یا رفتن رنگ لباستان جلوگیری کنید.

– لطفا لباسهای ساتن، جیر، چرم و موارد مشابه آن را که جنس هایی لطیف و حساس دارند، خودتان اتو نکنید تا به دردسر رفو کردن (البته در بهترین حالت، چون ممکن است مجبور باشید آنها را دور بیندازید) نیفتید. اتوهای بیرون را برای همین کار درست کرده‌اند!

 و در پایان برای جا به جایی و اسباب کشی لباس های خود را در بقچه لباسی که سایزهای مختلف دارد فرار دهید





:: برچسب‌ها: بقچه لباسی ,
:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 8 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: